Головна » 2014 » Грудень » 16 » СПОСОБИ ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ З АПЛІКАЦІЄЮ
12:06
СПОСОБИ ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ З АПЛІКАЦІЄЮ

Тема. СПОСОБИ ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ З АПЛІКАЦІЄЮ Практична робота «Оздоблення аплікації» Мета уроку: навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про доцільність оздоблення виробу додатковими елементами (фурнітурою, тасьмою, пайєтками, бісером), вишивкою; формувати вміння застосовувати вивчені шви для оздоблення виробу; розвивальна: розвивати критичне мислення, уяву, творчі здібності; виховна: виховувати почуття прекрасного, працелюбності, відповідальності, акуратності, основ культури праці. Обладнання, матеріали та наочність: зразки аплікацій із різноманітним оздобленням, матеріали для оздоблення виробу: ґудзики, бісер, блискітки, нитки для вишивання тощо; голка, гольник, наперсток, ножиці, виріб із виготовленою аплікацією, ПК, презентація «Оздоблення виробів» Об'єкт праці: виріб з аплікацією з тканини. Тип уроку: формування вмінь та навичок. Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, кольорознавство, ДУМ. Настанова: під час уроку бути *активним, *енергійним, *уважним, *старанним Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку. Створення позитивного робочого настрою. Стали всі рівненько, підтягнулись, Один одному так щиро посміхнулись! На урок старанність не забули взяти? Отже, починаймо працювати! II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Гра «Поле чудес» Умови гри. Замість теми уроку на дошці знаходяться закриті клітинки. Потрібно дати відповіді на запитання за раніше вивченим матеріалом та скористатися життєвим досвідом. Учень обирає номер (наприклад 1) та отримує запитання під цим номером (Широке поле простелилось, а люди в нього одяглись.) Якщо учень дає правильну відповідь: «Тканина», то відкривають букву під № 1 (О) та всі інші букви О в пропонованій фразі (в цьому випадку під № 4). 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 О 3 Д О Б Л Е Н Н Я 1,4. Широке поле простелилось, а люди в нього одяглись. (Тканина) 2. Ледь помітний він, маленький... То квадратний, то кругленький... Як його ти відірвеш, то штани не застібнеш (Ґудзик). 3. Вміє вишивати, шити, може ґудзики пришити, Та без одягу донині рукодільниця — кравчиня. (Голка) 5. От загадка, так загадка: де проїду — стане гладко, Тільки пальцем не торкай, обпечешся, так і знай! (Праска) 6. Одна голова, а сто оченят. (Наперсток) 7. Маленьке, біленьке, по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда) 8, 9. Відірвалися листочки? Треба склеїти шнурочки? Допоможе повсякчас, Ще й причепиться до нас! (Клей) 10. Ніде не купиш, На вагах не зважиш. Сам здобуваєш, У комору складаєш. (Знання) III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ 1) Перегляд презентації «Оздоблення виробів» 2) Питання для обговорення: • Що називають оздобленням? • Чи доцільне оздоблення виробу додатковими елементами? Висновок: виготовлення виробу завершується його оздобленням. Мета оздоблення — надати виробові гарного зовнішнього вигляду, створити кращі умови для зберігання свого витвору. Не має значення, з якого матеріалу його зроблено, — із вічного каменю чи вистражданого слова, з музики, що летить крізь віки, чи звичайної тканини, важливо ЩО та ЯК укладено в цей витвір! А у його виготовлення кожен із вас уклав свою наснагу й творчість, старанність і майстерність. Отже, залишилось виконати оздоблення виробу. IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Основні способи оздоблення виробів із аплікацією Робота в групах Діти розглядають зразки аплікацій (додаток 1) із різноманітним оздобленням та визначають основні способи оздоблення виробів із аплікацією. Результати своїх спостережень порівнюють та доповнюють інформацією з карток, які лежать на партах перед ними (декоративні матеріали: ґудзики, бісер, блискітки) і (вишивка раніше вивченими швами «назад голкою», «стебловий», «тамбурний»). Розповідь учителя (Коротка характеристика способів оздоблення та доцільності їх використання) Під час вибору способу оздоблення аплікації слід враховувати не тільки загальну композицію виробу, матеріали, з яких його виготовлено, а й те, що сама аплікація вже є оздобленням виробів. Наприклад, постільна білизна з аплікацією не може бути оздоблена бісером, ґудзиками та іншими декоративними матеріалами, окрім вишивки. Оздоблення такими матеріалами недоречне також на дитячому одязі для немовлят, щоб не становити небезпеку для їхнього здоров’я та життя. Оздоблення аплікації ґудзиками Основною функцією ґудзика є з’єднання (застібання) частин одягу. Найчастіше ґудзик має дископодібну форму і протягується у петлю чи проріз в одязі. Усе частіше ґудзики використовують для оздоблення аплікацій, сумок, предметів інтер’єру, м’яких іграшок тощо (додаток 1). Відповідно до композиції, що оздоблюватиметься, добирають ґудзики за формою та кольором. Часто ґудзики використовують для позначення очей тварин, зображених на аплікації. Ґудзики можуть бути круглими, овальними, а також ромбоподібної, квадратної та трикутної форми. Для дитячого одягу випускають ґудзики у вигляді різних фігурок — ягід, тварин, бантиків, метеликів тощо (додаток 2). - А хто знає, коли з'явились перші ґудзики і як вони виглядали? Повідомлення учнів Вважається, що перші ґудзики з’явилися у Стародавньому Римі. На території України масове виробництво ґудзиків розпочалося наприкінці 11 ст. Поодинокі знахідки ґудзиків трапляються й у давніших культурах. До нас дійшли циліндричні ґудзики, зроблені з кістки мамонта. З трипільської культури відомі кістяні ґудзики з двома отворами для пришивання. Пізніше форма та матеріали виготовлення ґудзиків значно урізноманітнилися. Їх виготовляли з дорогоцінних металів, дерева, шкіри, кришталю, скла, перлів та перламутру, коштовного й напівкоштовного каміння. Сучасна промисловість випускає ґудзики з різних матеріалів: пластмаси, металу, скла, кістки, порцеляни, шкіри, каменів тощо. Серед них найпопулярнішим матеріалом для виготовлення ґудзиків стала пластмасса (додаток 3). - Як розрізняють ґудзики за способом кріплення? (За способом кріплення розрізняють ґудзики прокольні (з двома або чотирма отворами) та на ніжці). Озоблення аплікації бісером Бісер — маленькі декоративні скляні намистини з отвором для нанизування на нитку, волосінь або дріт. Бісер — дуже гарний, міцний і стійкий матеріал. Він не псується з плином часу, як тканина, не занадто чутливий до світла, тобто не вигорає так сильно, як папір, тканина або фарба, і не ламається. Бісер виготовляють різного розміру й форми переважно зі скла, пластмаси, каменю, проте зустрічається бісер із кістки, металу, дерева, дорогоцінного каміння тощо. Бісер може бути прозорим і напівпрозорим (додаток 5). - А хто нам розповість про Батьківщину бісера? (Повідомлення учнів) Батьківщина бісеру — Стародавній Єгипет, де з непрозорого скла виготовляли штучні перлини, які арабською мовою називалися «бусра», звідки й пішла його назва. Там він був прикрасою та предметом торгівлі. Як тільки тоді не називали бісер — чарівний, загадковий і навіть живий. Заможні люди вважали за честь володіти виробами та прикрасами з бісеру. На території нашої держави бісер був відомий ще за часів Київської Русі. Наші предки носили прикраси у вигляді скляного намиста та браслетів різної форми й кольору. Мистецтво нанизування прикрас із дрібного намиста та з бісеру в Україні збереглося дотепер (додаток 5). Продовження розповіді учителя Під час оздоблення аплікації бісер можна використовувати як у мінімальній кількості (поодинокі бісеринки), так і у великій. Це залежатиме від композиції та призначення аплікації (додаток 6). Для пришивання бісеру необхідно дібрати міцні нитки такого самого кольору, що й бісер або основа аплікації, та спеціальну голку для вишивання бісером. Спеціальні голки для вишивання бісером довші за звичайні і мають пласке вушко(додаток 7). Вишиваючи, слід уважно стежити, щоб бісеринки лягали рівно, одна за одною. Зберігати бісер під час роботи краще в маленьких пляшечках. Для зручності нанизування бісеринок на голку можна покласти їх у маленькі блюдечка або розетки (додаток 8). Існує кілька способів вишивання бісером. Одним із них є пришивання бісеринок по одній швом «уперед голкою». За допомогою другого способу бісеринки пришивають швом «назад голкою». Бісеринку нанизують на голку та роблять стібок назад, а виколюють спереду. На кожен стібок припадає одна бісеринка. Перевага такого шва в тому, що можна вирівнювати відстань між бісеринками. Якщо вишивка зроблена щільно, виходить суцільна лінія, якщо між бісеринками є невелика відстань — пунктирна лінія. Оздоблення аплікації блискітками Блискітки (лелітки) виготовляють із блискучого матеріалу. Вони мають різноманітні форму й забарвлення. Їх використовують як елемент оздоблення виробів, зокрема аплікації (додаток 9). Блискітка (лелітка) — плоска лусочка з блискучого матеріалу з отвором для протягування нитки. Блискітки бувають різної форми, матові й перламутрові (додаток 9). Зберігати блискітки під час роботи слід так само, як і бісер. VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ОЗДОБЛЕННЯ АПЛІКАЦІЇ» ( З використанням інструкційних карток) 1. Аналіз завдань практичної роботи 2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами 3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи 4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками та рекомендаціями з виконання обраного виду оздоблення: а) пришивання ґудзиків (інструкційна картка 1); б) вишивання бісером (інструкційна картка 2); в) прикріплення блискіток (інструкційна картка 3); г) послідовність виконання швів: «назад голкою» (інструкційна картка 4), «стебловий» (інструкційна картка 5), «тамбурний» (інструкційна картка 6). 5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів 6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно) VII.ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ • Робота в парах Учитель знайомить учнів із критеріями оцінювання виконаної роботи й організовує взаємоконтроль виконання практичного завдання. Критерії оцінювання 1. Доцільність вибраного оформлення. 2. Відповідність прикрас колірній гамі аплікації. 3. Акуратність виконання роботи 4. Відповідність естетичним вимогам (адекватна кількість прикрас). Учні виступають з оцінками роботи. VIIІ. ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ Учитель коригує відповіді учнів, указує на типові помилки, оцінює виконану роботу, а також роботу в парах, виставляє оцінки у журнал, щоденники. • Заключне слово вчителя Оздоблення аплікації додатковими елементами дозволяє виявити свій творчий потенціал, розвиває творчі здібності, відчуття стилю, спостережливість. Величезна кількість різних оздоблювальних матеріалів дозволяє розширити можливості для творчості, створити унікальний неповторний виріб, що може стати чудовою прикрасою або подарунком. ІX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Підготувати виріб з аплікацією для остаточної обробки. 2. Обміркувати ідеї для оформлення аплікації підібрати необхідні матеріали. X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ ДОДАТОК І Способи оздоблення аплікації Матеріали для оздоблення аплікації ДОДАТОК ІІ Різновиди ґудзиків для дитячого одягу ДОДАТОК ІІІ ДОДАТОК IV ДОДАТОК V Види бісеру Вироби оздоблені бісером ДОДАТОК VІ ДОДАТОК VІІ Голки для вишивання бісером ДОДАТОК VІІІ Зберігання бісеру ДОДАТОК ІX Вироби оздоблені блискітками Види блискіток Інструкційна картка 1 Послідовність пришивання ґудзика з отворами 1. Закріпити нитку з лицьового боку тканини. 2. Просунути голку крізь отвір ґудзика. 3. Перед подальшим пришиванням ґудзика варто покласти поверх ґудзика сірник (зубочистку) і пришивати поверх нього, проколюючи другий отвір і тканину голкою (мал. 80, а). 4. Усі наступні проколи робити в місцях перших двох, щоб з вивороту шов був охайним. 5. Після того як ґудзик пришито, необхідно витягнути сірник, відтягнути ґудзик угору та кілька разів обмотати нитки під ґудзиком робочою ниткою, утворюючи ніжку (а). Для надійності необхідно зробити кілька стібків швом назад, вводячи голку в ніжку (б, в). Ніжка потрібна для того, щоб полегшити процес застібання та розстібання. Ґудзики з отворами пришивають різними способами залежно від розташування ниток між цими отворами. Послідовність пришивання ґудзика на ніжці 1. Закріпити нитку з лицьового боку тканини. 2. Прикріпити ґудзик дрібними стібками, вводячи голку в ніжку. 3. Обкрутити нитку навколо ніжки ґудзика та закріпити кінець нитки. Під час оздоблення аплікації часто використовують бісер (мал. 82). Цей матеріал додає виробам яскравості та колориту. Інструкційна картка 2 Послідовність вишивання бісером швом «уперед голкою» 1. Закріпити нитку, вивести її на лицьовий бік тканини та надіти бісеринку на голку. 2. Зсунути бісеринку по нитці до тканини. 3. Виконати горизонтальний стібок, як у шві «уперед голкою» (довжина стібка має дорівнювати довжині самої бісеринки) (див. с. 63). 4. Підтягнути нитку. Настромити наступну бісеринку та пришити її так само, як першу. Голка повинна завжди йти вперед. 5. Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку. Послідовність вишивання бісером швом «назад голкою» 1. Закріпити та вивести на лицьовий бік нитку, настромити бісеринку. 2. Зсунути бісеринку по нитці до тканини. 3. Вколоти голку з правого боку бісеринки, як у шві «назад голкою» (див. с. 83) та виколоти вперед, лівіше від початкової точки на довжину стібка. 4. Підтягнути нитку і настромити наступну бісеринку. 5. Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку. Інструкційна картка 3 Закріплення блискіток 1. Закріпити й вивести нитку на лицьовий бік у тому місці, де буде край блискітки (а). 2. Вивести нитку на виворітний бік через центральний отвір блискітки (б). 3. Вивести нитку з іншого краю блискітки (в). 4. Виколоти голку навиворіт крізь отвір блискітки (г). Прикріплення блискіток швом «назад голкою» 1. Закріпити й вивести нитку на лицьовий бік крізь отвір у блискітці (а). 2. Вивести голку на виворітний бік з правого краю блискітки (б). 3. Підтягнути й вивести нитку на лицьовий бік з лівого краю блискітки (в). 4. Підтягнути нитку й вивести її на виворітний бік крізь центральний отвір (г). 5. Розташувати другу блискітку зліва від першої, вивести нитку на лицьовий бік крізь отвір (ґ). 6. Вивести голку навиворіт з правого краю (5). 7. Підтягнути нитку та вивести її на лицьовий бік з лівого краю (е). 8. Вивести голку на виворітний бік крізь центральний отвір і так далі. 9. Підтягнути нитку й продовжувати пришивати блискітки. 10. Пришити останню блискітку й закріпити нитку з вивороту. Крім зазначених способів, пришити блискітку до тканини можна за допомогою бісеринки. Корисні поради при вишиванні бісером або блискітками 1. Визначитися, де необхідно використати оздоблення бісером або блискітками. 2. Дібрати бісер необхідної форми, кольору та розкласти за кольорами і розміром. 3. Підготувати робоче місце. Воно має дуже добре освітлюватися. Стілець повинен бути зручним, щоб під час роботи не втомлювалася спина. 4. Обрати спосіб пришивання бісеру. Якщо потрібно пришити кілька бісеринок, то краще це робити швом «уперед голкою». Бісерини нанизують на нитку, виконуючи кожен стібок по лицьовому боку тканини. 5. Якщо необхідно отримати більш щільну вишивку, то краще пришивати бісер швом «назад голкою». 6. Вишивати необхідно чітко по лінії та не забувати підтягувати нитку. Але стежити за тим, щоб не стягувалася тканина.

Переглядів: 1687 | Додав: Alex_Holden | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar